’Connexxion is geen filantropische instelling’
1 Wie is verantwoordelijk voor het busvervoer?
De Provincie Noord-Holland verleent de concessie voor het openbaar vervoer in alle gemeenten boven de lijn Purmerend-Heemskerk. Voor de periode 22 juli 2018 tot medio juli 2028 wilden vier vervoersbedrijven in aanmerking komen voor het vervoerscontract.
2 Hoe zit zo’n aanbesteding in elkaar?
Eu-Mie Ypma, beleidsmedewerker Team Openbaar Vervoer van de Provincie Noord-Holland: ,,Wij hebben minimumeisen opgesteld, een Plan van Eisen. Daar moesten alle aanbieders aan voldoen. Zo wilden wij voor Julianadorp minimaal een scholierenlijn naar Schagen en een verbinding naar het dichtstbijzijnde verkeersknooppunt, Station Den Helder Zuid. Wij hebben gekeken naar het aanbod dat voor de meeste reizigers het beste busaanbod bood. Dat was van Connexxion.’’
3 Hoeveel ruimte hebben de vervoerders zelf om te bepalen waar en wanneer bussen rijden?
René Ouwehand, senior vervoerskundige bij Connexxion, heeft zich voor dat bedrijf met de aanbesteding beziggehouden. ,,Als je voldoet aan het Plan van Eisen, krijg je daar een bepaald aantal gunningspunten voor. Wij hebben gezocht naar een aanbod dat ons de meeste gunningspunten oplevert. Voor Julianadorp hebben we niet meer geboden dan de minimumeisen. Op andere plekken waren meer punten te halen. Dat is marktwerking. Dat kun je de vervoerder niet kwalijk nemen. We hadden Julianadorp elke tien minuten een bus kunnen geven, maar dan hadden wij de concessie niet gekregen. Ik snap de emoties van de inwoners van Julianadorp drommels goed. Maar mijn opdracht is dat ik de aanbesteding win.’’
Eu-Mie Ypma: ,,Andere aanbieders hadden misschien een beter aanbod voor Julianadorp. Maar wij kijken naar het hele gebied. De minimumeisen zijn gebaseerd op het aantal mensen dat daadwerkelijk gebruikmaakt van het busvervoer. Daar moeten de partijen die inschrijven minimaal aan voldoen. Alles daarbovenop is extra.’’
4 Hoeveel invloed hebben gemeenten op het busvervoer?
Wethouder Hans Heddes van de gemeente Schagen: ,,Niet zoveel. We zijn aan de goden overgeleverd en zitten in hetzelfde schuitje als de inwoners die er last van hebben dat de bus niet vaker rijdt. Wij kunnen hooguit bijsturen. Daarom zoeken wij naar andere oplossingen.’’
5 Hoeveel ruimte heeft Connexxion om het busaanbod te verbeteren?
René Ouwehand van Connexxion: ,,Uiteindelijk draait alles om budget. We kunnen de dienstregeling op een bepaalde plek alleen uitbreiden als er geld bij komt, als er meer reizigersinkomsten zijn of als elders minder van het aanbod gebruik wordt gemaakt. Connexxion is geen filantropische instelling, maar een bedrijf met aandeelhouders die een bepaald rendement willen halen.’’
Bron :Delano Weltevreden Helderse Courant