Lid worden

Kritiek op nieuwe dienstregeling Connexxion

Bron: NHD/Helderse Courant 7 februari 2024. Artikel van Petra Bies.

Forse kritiek op busregeling

De nieuwe dienstregeling van Connexxion levert kritiek op in Den Helder. Het ziekenhuis wordt slechter bereikbaar, bus 30 rijdt nog maar één keer per uur en in De Schooten wordt de loopafstand naar de haltes voor veel mensen langer, zijn de heikele punten.

DEN HELDER De nieuwe dienstregeling gaat per 21 juli dit jaar in. Pluspunt voor de gemeente is de komst van een vaste bus tussen het Helderse station en Huisduinen. Maar er zijn ook minpunten, zo stippen inwoners aan.

Lijn 30 van Den Helder naar Julianadorp rijdt vanaf de zomer door tot station Schagen, maar de frequentie gaat terug naar één keer per uur.

Onbegrijpelijk, vindt Julianadorper Raymond Rietkerk. Hij reist twee dagen per week met het openbaar vervoer naar zijn werk in Amsterdam.

Nu rijdt de bus nog twee keer per uur en sluit bij station Zuid aan op de trein die ook twee keer per uur gaat. De verandering in de dienstregeling zorgt ervoor dat hij in de ochtend eerder op pad moet. En dat hij met een beetje pech door een vertraagde trein bij terugkeer in Den Helder een uur moet wachten op station Den Helder Zuid als de bus al weg is.

„Bovendien zit de bus in de ochtendspits nu al stampvol. Er moeten mensen staan. Hoe moet dat dan straks? Dan moet je zeker op het dak gaan zitten. Dat past er helemaal niet in. Ze zullen grotere bussen moeten inzetten.”

Met bus 30 naar station Schagen reizen is geen optie, vindt hij. „Je bent langer onderweg, mist misschien de aansluiting met de trein en bovendien word je op kosten gejaagd, want de bus is veel duurder dan de trein.”

Een ander minpunt is dat vanuit Julianadorp het Helderse ziekenhuis slechter bereikbaar wordt, benadrukt hij. „Je kunt met lijn 30 tot aan de Sportlaan komen, daar gaat de bus rechtsaf de Middenweg op. Dan is het nog een flink eind lopen naar het ziekenhuis, zeker voor mensen die slecht ter been zijn. Als je met de bus bij het ziekenhuis wilt komen, moet je overstappen op een andere bus bij station Den Helder.”

Slinger eruit

Bus 34 rijdt in De Schooten nu nog door de Baljuwstraat, met een halte voor het winkelcentrum en nabij multifunctioneel centrum De Boerderij. De Baljuwstraat doorsnijdt de wijk. Maar de nieuwe busroute doet dat niet, de hele slinger door de wijk gaat eruit, vanaf Marinapark wordt er vanaf de zomer rechtdoor gereden over de Torplaan. Dat betekent voor veel wijkbewoners een flinke loopafstand naar een bushalte.

Beter voor Den Helder heeft bij het college van burgemeester en wethouders al aan de bel getrokken. Met de vraag of het college zich wil inzetten ’om de lijnen 30 en 34 te continueren’. De prioriteit ligt bij de regeling ’nadrukkelijk bij de aansluitingen van NS-stations’, stelt Beter voor Den Helder vast. „De reizigers die de bus nodig hebben voor werk, school, uitgaan etc. zullen hier de dupe van zijn.”

Connexxion stelt de nieuwe regeling niet op eigen houtje vast, er is overleg met de provincie, de gemeenten en andere vervoerders, zoals de NS.

Terugdraaien

Het terugdraaien van de dienstregeling zit er vooralsnog niet in, aldus Connexxion-woordvoerder Rick de Vries. „Het wordt nu ingevoerd in allerlei systemen, dit wordt in de zomer doorgevoerd. Maar dat betekent niet dat het voor de eeuwigheid vaststaat.”

De gemeente Den Helder wil vooralsnog niet ingaan op de vragen van deze krant waarom de veranderingen bij lijn 30 en 34 zijn doorgevoerd. Er wordt verwezen naar de vragen van Beter voor Den Helder aan het college, die een gelijke strekking hebben. „We beantwoorden die raadsvragen eerst”, aldus voorlichter Maria de Wit. Daarna gaan de antwoorden volgens het beleid pas naar de pers.

Connexxion kan wel duidelijkheid bieden. Het besluit is genomen vanwege forensenverkeer. „Lijn 30 rijdt met ingang van de nieuwe dienstregeling nog maar een keer per uur omdat de verwachting is dat de grootste groep reizigers die richting Amsterdam wil via Schagen zal reizen”, aldus voorlichter Rick de Vries. „Dit gaat om de reizigers vanuit Julianadorp die niet meer naar Den Helder Zuid reizen, maar naar Schagen.”

550 meter

„De haltes die komen te vervallen op lijn 34 liggen op loopafstand van Station Den Helder Zuid en om die reden is voor deze route gekozen voor een extra verbinding tussen het Helderse hoofdstation en Den Helder Zuid. De loopafstand is tussen de 85 en 550 meter.”

Het Helderse busstation op dinsdagmorgen. Een ouder paar loopt naar de halte van bus 34, richting De Schooten. Gaat de route straks wijzigen? Ze weten van niets.

Gelukkig gaan ze er geen last van hebben. Hun einddoel is de halte bij de Blankmanstraat en die blijft gehandhaafd.

Maar heel wat andere passagiers gaan wel de gevolgen ondervinden als vanaf de zomer de route anders wordt en klagen, weet een buschauffeur. Terecht, vindt hij. „Wij zijn er als personeel ook echt niet blij mee dat al die haltes op lijn 34 vervallen. Er ligt een verzorgingshuis aan en een winkelcentrum.”

„Er zitten regelmatig oudere mensen in de bus. En ook veel jonge gezinnen, met een kinderwagen. Die moeten straks allemaal een eind lopen naar een halte. Een heel deel van de wijk wordt nu niet meer bediend. Er zou geluisterd zijn naar de klanten, maar het is gewoon allemaal van bovenaf geregeld”, aldus de chauffeur die liever anoniem wil blijven.

Dat lijn 30 nog maar één keer per uur gaat rijden in plaats van om het halfuur, gaat er bij de buschauffeurs ook niet in, zegt hij. „We hadden net de mensen terug in de bus. Op deze manier raak je ze weer kwijt.”

Het nieuws over de nieuwe dienstregeling lijkt bij het centrale busstation van Den Helder nog niet tot iedereen te zijn doorgedrongen.

Half uur te laat

De 21-jarige Mees uit Julianadorp staat te wachten op die bus 30, na een bezoek aan een bedrijf in de stad. Het nieuws maakt hem niet blij, zacht uitgedrukt. „Ik studeer aan In Holland in Alkmaar en ga met de bus naar station Zuid en vanaf daar verder met de trein. Als er een bus wegvalt ben ik of een halfuur te laat op school of een halfuur te vroeg. Ik moet nog kijken wat het wordt.”

De 18-jarige Gert-Jan de Smid is minder ontstemd. De Wieringer komt net met de bus uit Den Oever om over te stappen op bus 30. „Voor een klein stukje, ik zou het ook kunnen lopen. Ik moet maar tot de Sportlaan. Ik volg daar de opleiding visserij. Dit zijn de laatste twee dagen van de opleiding, dus ik heb er geen last van.”

Ook een oudere man vindt de wijziging geen probleem. Hij is gepensioneerd en is niet afhankelijk van tijden, zegt hij.

Haltes weg

De haltes die in De Schooten vervallen zijn: Baljuwstraat, Hendrik Baskeweg, Harpoenierstraat en Walvisvaarderweg. Connexxion verwijst de busgebruikers naar de Dirk Abbesteelaan, Ambachtsweg en J.A. Prinsstraat als vervangende haltes.

Naar Schagen

Er komt vanaf de zomer nog een nieuwe bus bij, lijn 130, van Julianadorp naar Schagen. Die bus rijdt eens per uur, maar alleen op werkdagen en blijft ook tijdens schoolvakanties aan de kant. Samen met lijn 30 moet de bus voor een deel van de week voor een halfuur dienst zorgen. Julianadorp raakt zo via het openbaar vervoer beter verbonden met Schagen dan met Den Helder is de kritische kanttekening van Beter voor Den Helder.

Vorige Alle nieuwsberichten Volgende

Delen op