Lid worden

Werkgroep verkeersveiligheid: gespreksnotitie werkgroep en gemeente

Gespreksnotitie bespreking gemeente & werkgroep verkeer BVJ

Datum:                 10 oktober 2024

Aanwezig:          Ambtenaar verkeer en gebiedsregisseur Julianadorp namens de gemeente

4 werkgroep leden en 2 leden namens de BVJ

Afbericht:           4 afmeldingen ontvangen

Bijlage 1:             Reactie gemeente per aangegeven situatie (dia’s)

Algemeen:

De werkgroep verkeersveiligheid van de BVJ heeft de uitkomsten van de door de BVJ in het voorjaar van 2024 gehouden enquête[1] samengevat in een presentatie en deze aan de gemeente aangeboden met de vraag of de gemeente, vanuit haar verkeersdeskundigheid, wil reflecteren op de aangegeven verkeers(on-)veilige plekken en dit wil bespreken met de werkgroep.

Aandachtpunten:

  • De gemeente geeft aan dat zij vrijwel alle aangegeven situaties herkent en vraagt of we als werkgroep/BVJ kunnen meedenken welke situaties we als de belangrijkste prioriteiten zien. De gemeenteraad heeft bepaald dat de gemeentelijke begroting sluitend moet zijn en dat betekent dat financiële middelen (soms) beperkt zijn.
  • De gemeenteraad heeft op 7 oktober 2024 het voorstel van het College van B&W om de elf rotondes in de gemeente aan te passen (voorrang geven aan fietsers op rotondes) afgewezen. De aangegeven situaties in de presentatie met betrekking tot de rotondes zullen niet worden verbeterd.
  • De werkgroep/BVJ vraagt om de aangegeven situaties samen met het project Ontspanning, Natuur en Sport (ONS), de ontwikkeling van het JVC/JHC terrein en de bijbehorende verplaatsing van de Prinses Margrietschool en de overige ontwikkelingen (doorlopende fietsroute / aanpassing kruispunt “Veul” e.d.) in samenhang te bekijken en wil graag betrokken worden bij de planning en aanpassingen van de verkeersstromen en veranderingen.
  • Met de kennis en de inzichten van nu, zouden de wegen, kruisingen, voet- en fietspaden wellicht anders zijn ingericht. Dit geldt natuurlijk niet alleen voor Julianadorp! De (beperkte) financiële middelen voor deze zaken worden zo gericht mogelijk ingezet.
  • Voor grotere aanpassingen aan wegen/kruispunten e.d. dient de gemeenteraad een budget in de komende jaren beschikbaar te stellen. Het is van zeer groot belang dat de belangrijkste onveilige situaties geprioriteerd worden en dit betekent keuzes maken en nagaan met welke aanpassingen de verkeersveiligheid het meest gebaat is.
  • In bijlage 1 zijn de antwoorden en opmerkingen per situatie aangegeven.

Samenvatting:

  1. De werkgroep geeft aan dat zij als prioriteiten de aanpassingen van de Langevliet (30 kilometer deel) en de aanpassingen van de Breewijd ziet.
  2. Het is opmerkelijk dat in de enquête het gevoel van onveiligheid bij volwassen (32%) en bij kinderen (41%) zo hoog is terwijl Julianadorp een van de beste fietsinfrastructuren heeft van Nederland. Het is niet duidelijk waarom dit zo ervaren wordt.
  3. De politie bepaalt uiteindelijk zelf waar zij haar schaarse capaciteit inzet. Handhaving van de snelheid op 30 kilometerwegen heeft (helaas) een lagere prioriteit. De gemeente vraagt wel bij de politie om aandacht voor de handhaving van de snelheidsoverschrijdingen.
  4. De werkgroep vraagt om (tijdelijke) plaatsing van zogenaamde “smileys” (apparatuur die de snelheid meet en dan via een display een groene of rode smiley (bij overschrijding van de snelheid) de weggebruikers informeert. De gemeente geeft aan dat zij beschikt over een apparaat en gaat na of deze tijdelijk geplaatst kan worden in Julianadorp.
  5. De werkgroep zal een gespreksnotitie opstellen en deze aanbieden aan alle deelnemers. De definitieve versie zullen we publiceren deze punten meenemen naar het bestuurlijk- en indien nodig politieke overleg.

[1] Zie website BVJ

Klik hier om de bijgewerkte presentatie te lezen.

Bijlage 1.

Opvallende uitkomsten enquête (dia’s 3 en 4)

Zie opmerking 2 bij de samenvatting.

Generieke uitkomsten enquête (dia’s 5 en 6)

Zie opmerking 3 bij de samenvatting. Voor bedrijfswagens langer dan 6 meter geldt een parkeerverbod in woonwijken. Dit kan gemeld worden bij de gemeente of handhaving (wijkagent).

Bijzonderheden Boterrug (dia’s 7 en 8)

De gemeente heeft als beleid dat zebrapaden op wegen worden doorgetrokken naar de (vrij liggende) fietspaden. Dit is echter niet consequent doorgevoerd.

Verzakte tegels op fietspaden kunnen worden gemeld aan de gemeente. De kosten van reparaties komen uit een jaarlijks budget. Het is van belang dat de inwoners dit melden (via de app), meerdere meldingen kunnen leiden tot een hogere prioriteit en snellere reparatie.

Bijzonderheden Breewijd (dia’s 9 en 10)

Tweerichtingsverkeer van fietsers op rotondes is een keuze van de gemeenteraad. Hier zullen geen aanpassingen op komen. Zie verder opmerking 2 van de samenvatting. De werkgroep geeft aan dat zij de problematiek op de Breewijd als prioriteit ziet omdat het verkeer zal intensiveren bij de herinrichting van de Langevliet 30 Km deel.

Bijzonderheden Callantsogervaart​ (dia 11)

Er komt op korte termijn geen fietspad op de Callantsogervaart omdat de realisatie van het fietspad op de Zuidwal een hogere prioriteit heeft. Wandelaars kunnen ook de brug oversteken en de zuidelijke weg langs de Callantsogervaart gebruiken.

Bijzonderheden Doorzwin 41/50 (dia 12)

Aanleg van bijvoorbeeld parkeervakken heeft geen prioriteit. Een gele streep plaatsen in de bocht wordt door de gemeente alleen op verzoek van de brandweer of HVC uitgevoerd, indien bijvoorbeeld de brandweer er niet door zou kunnen. Dit is in deze situatie niet van toepassing.

Bijzonderheden Van Foreestweg (dia 13)

De weg zou bij groot onderhoud anders ingericht kunnen worden (beleid gemeente). Het groot onderhoud van deze weg staat nog niet op de planning. Zie aandachtpunten v.w.b. het integraal aanpakken van deze weg, wellicht mogelijk bij aanpassingen aan de Langevliet / Breewijd? Verzakte tegels op fietspaden kunnen via de app worden gemeld aan de gemeente.

Bijzonderheden Kruiszwin (dia’s 14 en 15)

Zie opmerking 3 bij de samenvatting. Voor bedrijfswagens langer dan 6 meter geldt een parkeerverbod in woonwijken. Dit kan gemeld worden bij de gemeente of handhaving (wijkagent). De bochten in nieuwe bestrating bij de frietzaak de Slenk zijn bewust krapper gemaakt om de snelheid van de weggebruikers te verminderen. De gemeente gaat intern na bij de afdeling Openbare Verlichting of de verlichting van het zebrapad bij de oversteek Kruiszwin/Middelzand voldoet of verbeterd moet worden.

Bijzonderheden ‘t Laar ’s Heerenloo (dia 16)

Dit gebied is in eigendom bij ‘s Heerenloo. Deze organisatie geeft aan dat haar cliënten vaak geen onderscheid kunnen maken tussen wegen en voetpaden en daarom is dit gebied ingericht als 30 km/ zone. In deze zone hebben alle gebruikers gelijke rechten en moeten fietsers en auto’s hier rekening mee houden.

Bijzonderheden Langevliet 30 Km-deel (dia’s 17 t/m 21)

De werkgroep geeft aan dat de oplossing van de problematiek op dit deel van de Langevliet prioriteit heeft. De doorgaande fietsroute zal langs deze weg worden gepland, tezamen met de ontwikkelingen van ONS en de verplaatsing van de Pr. Margrietschool (ingebruikname nieuwe school is voorzien in 2026) en JVC/JHC en de voorziene aanpassingen van kruispunt “Veul”. Er ontstaat een hele andere situatie.

De plaatsing van de verkeerslichten (dia 17) bij de Parkstraat is ten behoeve van het zebrapad. Ze worden niet tussentijds verplaatst. Het plaatsen van een spiegel geeft een schijnveiligheid omdat de auto’s niet altijd op hetzelfde deel op de weg staan en dan lijkt het ten onrechte of de weg vrij is.

De situaties bij dia’s 19 en 20 betreffen, bij de voorziene herinrichting van de Langevliet, een tijdelijke situatie en hebben geen prioriteit.

De situatie bij kruispunt “Veul” worden opgelost bij de totale aanpak van de Langevliet.

Bijzonderheden Mr. Hendrikxstraat – Zuiderhaaks (dia 22)

De gemeente gaat de status na van het fiets- of voetpad.  Noot: dit is een fietspad

Bijzonderheden Langevliet 50 Km-deel (dia 23 en 24)

De T-splitsing op de Callantsogervaart richting de N9 (dia 23) ligt op het grondgebied van de gemeente Schagen en Den Helder. Hierover is ambtelijk overleg gevoerd tussen beide gemeentes. De huidige situatie is niet te verbeteren zonder de volledige herinrichting van de wegen, de kosten hiervan bedragen naar verwachting meer dan 1 miljoen euro. Dit hoge bedrag staat niet in verhouding met de beperkte verbetering van de verkeersveiligheid en heeft dus geen prioriteit.

Het aanleggen van voetpaden langs het fietspad langs het 50 km deel van de Langevliet (en andere 50 km wegen in Julianadorp ) heeft geen prioriteit.

Bijzonderheden Middelzand (dia’s 25 en 26)

Oversteekplaats op de Breewijd voor fietsers tussen Middelzand en Vogelzand wordt ervaren als te smal voor bakfietsen.  De gemeente geeft aan dat de breedte zo’n 3 meter zou moeten zijn. De werkgroep zal dit nagaan.

Bijzonderheden Schoolweg (dia 27)

De oversteek van de Riepel naar de Lidl (brug) noopt tot een zeer langzame snelheid en mede daardoor zijn er vrijwel geen gevaarlijke situaties.

 

 

Vorige Alle nieuwsberichten Volgende

Delen op