Update Loopuytpark

23 oktober 2020

Het nieuwe Loopuytpark in Julianadorp hoeft volgens D66 echt geen dertig parkeerplaatsen in te leveren: ’Handhaaf gewoon het schuine parkeren’

De nieuwe invulling van het Loopuytpark met minder parkeerplaatsen. Volgens D66 zou het ’langs parkeren’ weer plek moeten maken voor het ’schuin parkeren’. Dan hoeven er minder plekken te worden geschrapt.
© Archieffoto
Het aantal parkeerplaatsen in het ontwerp voor een nieuw Loopuytpark in Julianadorp kan makkelijk worden uitgebreid. Dat zegt gemeenteraadslid Henk Mosk van D66 in een brief aan wethouder Heleen Keur.

Als het aan de gemeente ligt, komen er in een nieuw Loopuytpark dertig parkeerplaatsen minder: van 57 naar 27. Het dorpsplein krijgt daardoor een veel groener karakter en meer ruimte voor winkelende voetgangers. Ondernemers aan het Loopuytpark zijn niet blij met dertig minder parkeerplaatsen en lieten weten dat het plan van tafel moet. „Onacceptabel”, noemde Jilles de Wit, voorzitter van winkeliersvereniging De Band het eerder in deze krant.

Schuin parkeren

Volgens D66’er Mosk is uitbreiding van het aantal parkeerplaatsen in het nieuwe plan ’niet al te moeilijk’. „Het mooi ogende plan kan op zich zeker 18 parkeerplaatsen meer krijgen door het park pas vanaf het huidige vispaviljoen te laten beginnen en niet ’langs parkeren’ te hanteren, maar op de nieuw ingetekende ’langs parkeerplaatsen’ schuin parkeren te handhaven. Schuin parkeren heeft ook het voordeel dat het in- en uitrijden veel beter verloopt”, zo zegt hij in een brief aan de wethouder. „De door mij gegeven mogelijkheid moet goed besproken worden met betrokkenen, mede gezien de wens van sommigen om de paviljoenen aan de noord- en zuidzijde niet meer in het nieuwe ontwerp op te nemen.”

Het argument dat een goede doorgang wordt gemaakt met het parkeerplein van de Lidl gaat volgens Mosk niet op. „Omdat dat enerzijds zonder aankoop van een pand (zoals dat door de winkeliersvereniging Julianadorp vaak is aangegeven) niet lukt en het met die variant tegelijkertijd onderdeel wordt van een totaalplan ’Veiligheid ontsluiting Lidl, De Riepel en Loopuytpark’, waar de winkeliers al zo lang om vragen.”

Smalle toegangsbrug

Leo Bekker van ondernemersvereniging De Riepel liet eerder weten dat een verkeersveilig gebied in het belang is van de consument. „Nu wordt er weer een postzegelplan gemaakt voor alleen het Loopuytpark. Daar wordt een hoop geld in geïnvesteerd.” Drie maanden geleden wezen de ondernemers de gemeente al op de gevaarlijke verkeerssituatie die volgens hen na de nieuwbouw van de Lidl alleen maar is verslechterd. „De druk op de veel te smalle toegangsbrug tussen de supermarkt van de Lidl en het terrein van De Riepel is nog veel groter geworden met als gevolg steeds meer gevaarlijke situaties. Waar het op de smalle brug al zeer moeilijk was om tegemoetkomende auto’s voldoende ruimte te geven, is het voor het winkelende publiek te voet wel erg gevaarlijk geworden. Steeds meer voetgangers (al of niet met een winkelwagen) hebben bij het betreden van het terrein van De Riepel de grootste moeite om zich tussen de auto’s een veilige weg te banen. Veelal gedwongen om midden op de weg/brug de oversteek te maken, leidt dat in toenemende mate tot heel gevaarlijke situaties en oplopende irritaties tussen weggebruikers”, zo stelt de ondernemersvereniging in een brief aan de gemeente.

Ook zouden de winkeliers te weinig betrokken zijn geweest bij de invulling van het Loopuytpark. Mosk wil van wethouder Keur weten waarom alle pogingen tot inspraak zijn mislukt.

Draagvlak

De gemeente liet onlangs in een brief aan de bewoners rondom het Loopuytpark weten dat ze nu stappen wil zetten. Geen van de drie varianten voor herinrichting die eind vorig jaar werden gepresenteerd, kreeg voldoende draagvlak van alle betrokkenen. De Belangenvereniging Julianadorp pakte zo’n drie jaar geleden de uitdaging op om in samenspraak met bewoners, ondernemers en andere betrokkenen te komen tot een nieuw Loopuytpark.

bron Noord Hollands Dagblad

Delen op
Vorige

Volgende