Lid worden

Verslag inloopavond nieuwbouw Prinses Margrietschool

Op 30 september heeft er een informatieavond over de nieuwbouw van de Prinses Margrietschool plaatsgevonden in de dependance van de school “de Stek”. Ouders waren vol lof over het nieuwe pand maar kritisch ten aanzien van de bereikbaarheid met de auto als ook  over de verkeersveiligheid met de fiets.

Algemeen

Het nieuwe pand ziet er prachtig uit aan zowel de buiten- en binnenkant. De ligging van het schoolplein, naar de ijsbaan gericht, wordt gezien als een pluspunt. Een voordeel met betrekking tot de verkeersveiligheid is het feit dat fietsers en auto’s gescheiden worden. Fietsers komen niet op de autoparkeerplaats en gaan direct vanaf de Zuiderhaaks naar de fietsenstalling naast het schoolgebouw. En de fietsenstalling lijkt voldoende ruim bemeten.

Zorgen

Bij de aanwezigen – veelal ouders/verzorgers met kinderen op de Prinses Margrietschool – leven de volgende zorgen:

* in het huidige plan zullen scholieren, die het Juniorcollege bezoeken, de scholieren van de basisschool, die vanuit de Willem-Alexanderhof komen, elkaar recht voor de Margrietschool moeten kruisen. Dat zal gevaarlijke situaties opleveren, zo werd vastgesteld tijdens de inloopavond. Voorgesteld is om een fietspad met begaanbare bruggen aan te leggen langs de ijsbaan, zodat de verkeersstromen geheel gescheiden zijn. De bestaande bruggen vanuit de Willem-Alexanderhof zijn alleen geschikt voor voetgangers. Voor kinderwagens en bijvoorbeeld loopfietsen zijn de bruggen te hoog.

* Het aantal autoparkeerplaatsen is veel te weinig: er zijn voor het personeel van het Junior college nu al te weinig voorzieningen; er worden voor de personeelsleden van de Margrietschool nog enkele aanvullende plekken aangelegd naast het Juniorcollege maar die zullen in de praktijk al gevuld worden door medewerkers van het Juniorcollege. Bovendien is in het plan -althans zo lijkt het- geen rekening gehouden dat het nieuwe gebouw niet alleen door de Margrietschool gebruikt wordt maar ook door o.a. buitenschoolse opvang. Ook die personeelsleden zullen zich moeten vervoeren en hun auto moeten parkeren.

* In de huidige vorm is ook geen rekening gehouden met bijvoorbeeld busjes, die kinderen met een beperking komen brengen; die zullen tussen het andere verkeer moeten stoppen en de kinderen naar de school brengen, zodat de doorstroming volledig stagneert. Of ze moeten hopen dat er twee speciale parkeerplaatsen beschikbaar zijn (gelet op de lengte van de busjes en/of rolstoeluitgang aan de achterzijde).

* Uitgaande van de veronderstelling dat er opnieuw ongeveer 5 kleuterklassen zullen zijn (x circa 20 leerlingen per kleuterklas), en veel van die ouders direct door moeten naar hun werk, blijkt dat er veel te weinig parkeercapaciteit is. Een dergelijke situatie doet zich ook nu al voor op de huidige locatie.

*  De “2 grijze blokken” (zie foto) waarvan nu nog niet bekend is wat voor functie deze zullen hebben. Het voornemen bestaat om hier woningbouw te realiseren. Dat houdt dus in dat alle verkeersstromen zich door een krappe woonwijk moeten begeven (auto’s en fietsers).

* Het valt te voorzien dat scholieren zullen gaan sporten op het nieuwe sportterrein/evenemententerrein aan de overzijde van de verlengde Zuiderhaaks. Deze kinderen zullen moeten oversteken over deze weg, terwijl de weg (althans zo lijkt het vooralsnog) niet voorzien wordt van snelheidsbeperkende maatregelen, hetgeen oversleken gevaarlijk maakt. Daarnaast wordt ook de oversteek van de Langevliet, de rotonde bij Buitenveld, als onveilig beschouwd voor de jongere kinderen.

De genoemde punten zijn de bewuste avond genoteerd op een “flipover” om mee te geven aan met name de verkeerskundige van de gemeente. De ouders vragen zich nu af of het plan nog wordt verbeterd. Je kunt de verkeersstromen maar één keer goed aanpakken, achteraf corrigeren is kostbaar en vaak niet meer mogelijk.

Planning

2024     Kwartaal 4          Aanvraag omgevingsvergunning

2025     Kwartaal 1           Afronden ruimtelijke procedure

2025     Kwartaal 1           Bouwrijp maken locatie

2025     Kwartaal 2          Start bouw school

2026                                  Ingebruikname school.

Al met al is vanuit het perspectief van ouders veel meer ruimte benodigd voor verbetering van de verkeersveiligheid. De BVJ gaat contact zoeken met betrokken partijen. Nadere berichtgeving volgt.

Dit verslag is geschreven door de BVJ-werkgroep-verkeersveiligheid in samenwerking met een aantal bezorgde ouders met kinderen op de Margrietschool.

Vorige Alle nieuwsberichten Volgende

Delen op