Problemen terugleveren zonnepanelen
De BVJ bereiken geluiden dat dorpers met zonnepanelen problemen ervaren bij het terug leveren van energie aan het net. Zo komt het voor dat de installatie uitschakelt als het zonnetje serieus begint te schijnen en start de energieproductie weer aan het eind van de middag als de zonactiviteit weer voldoende is afgenomen. Zo wordt de voorspelde terugverdientijd van de panelen niet gehaald. Waar gaat het mis?
Technisch gezien gaat het mis omdat de netspanning in het gebied van deze bewoner te hoog wordt door terug leverantie. De hogere spanning activeert de beveiliging van de omvormer die daarop uitschakelt. Het spanningsnet is (nog) niet geschikt voor het aantal aangebrachte zonnepanelen. Is dit een storing die binnen redelijk korte tijd kan worden opgelost of is een grote verbouwing noodzakelijk die misschien wel jaren gaat duren? En kan dit ook elders op het dorp optreden als meer panelen worden geplaatst? Worden bewoners gewaarschuwd als ze overwegen panelen te plaatsen? Of kunnen ze informeren of dit probleem ook in hun straat zich voordoet, voordat ze de kostbare investering doen?
Veel vragen. Omdat de gemeente reclame maakt richting bewoners om te investeren in zonnepanelen, heeft de BVJ de gemeente gevraagd wie verantwoordelijk is voor het informeren van bewoners bij eventuele problemen in het net. Maar hier kwam na maanden nog geen antwoord op. Liander geeft aan dat terug leverantie door bewoners in principe mogelijk moet zijn en dat Liander bij problemen met een oplossing dient te komen, dit is contractueel afgedekt. Zwanenbalg blijkt een uitzondering te vormen, daar is bij het ontwikkelen van de wijk een trafohuisje te kort geplaatst. Nu nog plaatsen kost tijd vanwege alle procedure. De problemen die optraden aan de Langevliet betreffen het netwerk voor bedrijven, het zogenaamde middenspanningsnet. Aan het middenspanningsnet blijken grotere aanpassingen nodig. Dit staat los van het laagspanningsnet voor woonhuizen.
Maar vragen blijven. Dorpers die zonnepanelen overwegen dienen vooraf duidelijkheid te kunnen krijgen of een reële kans bestaat dat terug leverantie een probleem is of wordt. BVJ blijft hier aandacht voor vragen.