Gespreksnotitie overleg wethouder en BVJ-werkgroep verkeersveiligheid

Gespreksnotitie overleg Wethouder en BVJ /Werkgroep verkeerveiligheid
Datum: 14 januari 2025
Deelnemers: Gemeente: Wethouder Dhr. M. Zuiddam en gebiedsregisseur Julianadorp
BVJ / Werkgroep: 5 werkgroepleden en 4 bestuursleden namens de BVJ
Bijlage: 1
- Opening:
De Vz. heet alle deelnemers welkom en in het bijzonder wethouder Zuiddam voor het eerste gesprek met de BVJ / Werkgroep verkeersveiligheid (WG).
Na een korte voorstelronde worden de BVJ en haar werkgroepen geïntroduceerd zodat de wethouder een wellicht (nog) beter beeld heeft over de BVJ doelstellingen en hoe zij met behulp van de verschillende werkgroepen haar doelstelling beoogt te behalen.
De focus van deze bespreking ligt op het vlak van de verkeersveiligheid.
- Verkeersveiligheid en infrastructurele ontwikkelingen in Julianadorp
Naar aanleiding van de in 2024 door de BVJ gehouden enquête m.b.t. de verkeers(on-)veilige plekken in Julianadorp heeft de WG de resultaten verwerkt en dit in een presentatie op haar website gepubliceerd en aan de gemeente ter informatie verstuurd. In oktober 2024 heeft de WG ambtelijk overleg gevoerd met Dhr. A. van Tongeren en heeft de gemeente ambtelijk gereflecteerd op de aangegeven zaken in deze presentatie. Uit dit overleg kwam tevens naar voren dat, als gevolg van de door de gemeenteraad vastgestelde noodzaak voor een sluitende begroting, de financiële middelen beperkt zijn voor grote aanpassingen van de wegen, fietspaden e.d.
In de afgelopen maanden heeft de gemeente ook een informatiebijeenkomst georganiseerd over de nieuwbouw van de Prinses Margrietschool en de kinderopvang. De aangegeven ideeën m.b.t. de afhandeling van het (toenemende) verkeer en het realiseren van een zogenaamde “Kiss and Ride” met een beperkt aantal parkeerplaatsen heeft tot zorgen geleid van bewoners en BVJ.
In een open gesprek heeft de BVJ om duidelijkheid gevraagd over de stand van zaken betreffende de concrete maatregelen voor oplossing van de meest urgente zaken:
- Inrichting van de Langevliet (30 Km deel);
- Kruising van de Langevliet en de Van Foreestweg/Schoolweg;
- Gevolgen voor de Breewijd indien doorgaand verkeer niet meer via de Langevliet door het dorp kan.
De BVJ/WG vindt het van het grootste belang om de noodzakelijke en gewenste aanpassingen zo integraal mogelijk uit te voeren en geeft aan dat de inwoners ook grote behoefte hebben aan duidelijkheid over wanneer de gemeente de verschillende wegen, kruisingen en de afhandeling van de verkeersstromen gaat aanpakken.
De wethouder geeft aan dat er keuzes gemaakt zijn i.v.m. de financiële situatie van de gemeente. Voorlopig wordt het nieuwe fietspad aan de Zuidwal dit jaar aangelegd, mede door beschikbaar gestelde gelden door de provincie.
De wethouder verwacht dat het plan voor de ontwikkeling van het ONS terrein, in combinatie met de verhuizing van JHC/JVC, in maart 2025 zal worden aangeboden aan de gemeenteraad. Daarna zal duidelijkheid komen v.w.b. de mogelijke aanpassingen van de Langevliet (30 Km deel), de kruising van de Langevliet en de Van Foreestweg/Schoolweg en de ontsluiting van en naar de nieuwe school & kinderopvang. De gemeente gaat aan de slag om de eerste plannen op te stellen. Deze grotere structurele aanpassingen aan de wegen zullen pas in de komende jaren gefaseerd kunnen worden gerealiseerd.
De BVJ en WG vragen of er op (zeer) korte termijn concrete maatrelen kunnen worden genomen om de verkeersveiligheid te verbeteren of knelpunten op te lossen. Enkele voorbeelden zijn:
- Plaatsing van een viertal borden in de wijk Wierbalg voor de omweg die fietsers (met name toeristen) helpen om de weg te vinden zolang het nieuwe fietspad aan de Zuidwal nog niet gereed is. De gemeente gaat dit punt oppakken.
- Plaatsing van een zogenaamd “Smiley bord” op de Langevliet 30 Km deel zodat weggebruikers zich (nog beter) bewust worden dat dit een 30 Km weg is. Veel klachten uit de enquête gaan over de te hoge snelheden op deze weg.
Het blijkt dat er slechts één “Smiley bord” in de gemeente beschikbaar is. De BVJ heeft aangeboden om zelf een “Smiley bord” aan te kopen en deze in bruikleen te verstrekken aan de gemeente zodat dit bord in en rond Julianadorp geplaatst kan worden. Er is geen positief antwoord ontvangen op het voorstel. De gemeente gaat na wat de mogelijkheden zijn.
- Voortgang aanleg nieuw fietspad Zuidwal
De wethouder geeft aan dat het fietspad dit jaar wordt aangelegd, het is wachten wanneer de aannemer kan gaan starten. Het fietspad langs de Zuidwal heeft zeker de voorkeur. Tot die tijd moet er door de wijk Wierbalg gefietst worden, wat voor velen een zoekplaatje is en zeer verwarrend, (tijdelijke) verwijzingen zijn zeer gewenst[1].
- Nieuwbouw Pr. Margrietschool / kinderopvang m.b.t. de verkeersveiligheid
De WG vraagt of er, naar aanleiding van de geuite zorgen tijdens de informatieavond, nog aanpassingen zijn in de plannen van de ontsluiting en verkeersstromen naar de nieuwe gebouwen. Worden er ook aanpassingen gedaan, voor de ingebruikname in augustus 2026 van de nieuwe school, aan de Langevliet voor de kinderen, die deze weg dan moeten oversteken naar de nieuwe school?
- Project ONS en de betekenis van dit project m.b.t. de ontsluiting en verkeersveiligheid
De BVJ vraagt of de noodzakelijke aanpassingen aan de verlengde Zuiderhaaks, voor de toegang tot het ONS terrein tijdig gereed zullen zijn voordat dit terrein in gebruik wordt genomen. Er is nog geen definitieve informatie ontvangen m.b.t. welke aanpassingen er gepland zijn/worden en de BVJ vindt het van het grootste belang dat er tijdig informatie beschikbaar komt over de plannen. De gemeente gaat na wat de aanpassingen van de wegen in het project ONS zijn.
De zorgen zijn o.a. dat er eerst gebouwd gaat worden voordat de wegen gereed zijn en een goede en tijdige communicatie vanuit de gemeente is essentieel.
De wethouder geeft aan dat de BVJ binnenkort de visie zal ontvangen van het ONS terrein.
Algemeen
Het is duidelijk dat de grote structurele aanpassingen van de infrastructuur in Julianadorp een langere periode zullen duren. De BVJ/WG vraagt aan de wethouder om de plannen en de faseringen zo duidelijk mogelijk te communiceren. De inwoners van ons dorp hebben behoefte aan duidelijkheid en men realiseert zich voldoende dat dit grote financiële investeringen vergt. Het zou erg jammer zijn als de gemeente dit niet integraal kan aanpakken maar dan is het zeker van belang dat de informatievoorziening en participatie tijdig kan plaatsvinden.
De wethouder geeft aan dat hij het belang van een goede communicatie onderschrijft.
- Nieuwe ontwikkelingen / projecten in Julianadorp
De BVJ vraagt om tijdige informatie over plannen en projecten in Julianadorp. Het zou veel beter zijn om bewoners vroegtijdig te informeren over wat er in hun leefomgeving gaat gebeuren dan het presenteren van een “kant en klaar” plan. Juist nu met de nieuwe Omgevingswet is het van belang dat de initiatiefnemer (gemeente) de omwonenden tijdig informeert. Een voorbeeld is het plan van de Willem-Alexanderhof; dit is pas kenbaar gemaakt als een definitief plan.
De wethouder geeft aan dat de gemeente stappen gaat maken om meer in de toekomst te kunnen kijken. Voor de eerste keer zal in de volgende gemeenteraadsvergadering een zogenaamd “asset” plan worden besproken. Tevens is de gemeente aan de slag gegaan met het verbeteren van de communicatie.
- Rondvraag
- Is het mogelijk om extra verlichting te plaatsen bij het fietspad op de Langevliet (50 Km deel) ter hoogte van de Doorzwin. Het fietspad is niet goed verlicht terwijl er meerdere gebruikers het fietspad benutten (fietsers, e-Bikes, fat bikes en voetgangers). De gemeente gaat na wat de mogelijkheden zijn.
- Kan de BVJ een voorstel doen voor het gebruik van gebouw School 1 (gemeentelijk monument). Het is van belang dat het gebouw zodanig gebruikt kan worden dat de bewoners van Julianadorp er ook wat aan hebben. De wethouder geeft aan dat de BVJ contact kan opnemen met mevr. I. Bus van de gemeente.
- Aandacht voor een onveilige situatie aan de Prinses Maximalaan. Een drietal woningen grenst aan een sloot met een heel groot gat en dit belemmert een veilige toegang. De gemeente zal contact opnemen met bewoner voor de detailinformatie m.b.t. deze situatie.
- Vrijwilligers van Meerbomen.nu (MBN) graven op aangewezen locaties ( o.a. Noorderhaven) zaailingen van bomen uit om te herplanten. De gemeente kan deze kosteloos verkrijgen en gebruiken intern de gemeente. Dit scheelt aanzienlijke kosten omdat er dan geen nieuwe bomen aangekocht hoeven te worden. De gemeente zal contact opnemen met deelnemer.
Algemene vragen:
- Wat is de stand van zaken m.b.t. de zogenaamde HUB (gemeentelijk loket in het MFC ’t Dorpshuis). De wethouder geeft aan dat er binnenkort een raadsinformatiebrief aan de gemeenteraad wordt gestuurd. De verbouwing zal plaatsvinden in 2026 en men is nu bezig met een aantal detailzaken.
- Wat is de stand van zaken m.b.t. het burgerberaad? De wethouder geeft aan dat er een werkgroep van de gemeente/gemeenteraad met dit onderwerp bezig is. De vragen die er zijn is of dit burgerberaad (en in welke vorm) benodigd is? Kan bijvoorbeeld de BVJ gezien worden als een burgerberaad voor Julianadorp.
Sluiting
De Vz. dankt alle deelnemers voor hun inbreng en sluit de vergadering.
Noot: van het overleg zal een verslag door de BVJ worden opgesteld.
[1] Ter verduidelijking is een bijlage met foto’s van de omleidingsroute voor de fietsers door de wijk Wierbalg bijgevoegd: